Ta ditt körkort för buss (D)

Är du sugen på att ta körkort för buss och kanske satsa på en karriär som busschaufför? Hos oss på Mårtenssons Trafikskola kan du få utbildning till körkortsbehörighet D, som ger rätt till körning av buss oavsett antal passagerare. Du får också dra en lätt släp med totalvikt på högst 750 kg.

Har du åldern inne för att ta körkort för buss?

Om du tar D-körkort från 18 eller 21 år gäller vissa begränsningar, till exempel att du bara får köra i linjetrafik där sträckan inte är längre än 50 kilometer.

1. 18 år om du utbildar dig i gymnasieskolan för att köra persontransporter eller
  2. 21 år om du utbildar dig på komvux eller hos en annan godkänd utbildare för att köra persontransporter eller
  3. 24 år.

Kraven för D-körkort – Buss

För att få ett D-körkort krävs det att:

1. Du har ett svenskt körkort med B-behörighet.
  2. Du har ett körkortstillstånd.
  3. Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
  4. Du uppfyller ålderskraven nedan
  5. Du har gjort ett godkänt körkortsprov (kunskapsprov och körprov).
  6. Du har inget körkort från något annat EES-land . Om du har ett sådant körkort går det att byta ut mot ett svenskt.

Visst kan du övningsköra med buss!

För att få övningsköra privat för behörighet D måste du:

• ha en godkänd handledare och
  • ha fyllt 23 år och
  • ha ett körkort med behörighet B eller
  • tidigare ha haft körkort för behörighet D.

När ni övningskör måste handledaren ha med sig handledarbeviset. Den grönvita skylten ÖVNINGSKÖR ska vara väl synlig bakifrån.

Det är handledaren som är ansvarig och räknas som förare vid övningskörningen.

Om du utbildar dig till busschaufför kan du övningsköra och ta körkort för buss redan när du har fyllt 18 eller 21 år. Om du är yngre än 23 år får du inte övningsköra privat utan endast hos utbildaren.

Varmt välkommen att höra av dig till oss om du är sugen på att ta körkort för buss, vi svarar givetvis på alla frågor som du kan tänkas ha.