Kraven för CE

För att få ett CE-körkort krävs det att:

Du har ett svenskt körkort med C-behörighet.
Du har ett körkortstillstånd.
Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
Du har fyllt 21 år (eller 18 år om du utbildat dig för att godstransporter*).
Du har gjort ett godkänt körkortsprov (kunskapsprov och körprov).
Du har inget körkort från något annat EES-land. Om du har ett sådant körkort går det att byta ut mot ett svenskt.

Övningsköra privat
För att få övningsköra privat för behörighet CE måste du
• ha en godkänd handledare och
• ha fyllt 20 år och
• ha ett körkort med behörighet B eller tidigare ha haft körkort för behörighet CE

När ni övningskör måste handledaren ha med sig handledarbeviset. Den grönvita skylten ÖVNINGSKÖR ska vara väl synlig bakifrån.

Det är handledaren som är ansvarig och räknas som förare vid övningskörningen.

Övningsköra hos en utbildare

Om du utbildar dig till yrkesförare (yrkesförarkompetens) kan du övningsköra och ta körkort för tung lastbil med släp redan när du har fyllt 18 år. Om du är yngre än 20 år får du inte övningsköra privat utan endast hos utbildaren.

Har du några frågor som rör kraven för utbildning till tung lastbilsförare så är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Mårtenssons Trafikskola – vi svarar gärna på frågor!