Säkrare & mer miljöanpassade förare

Precis som att simma med delfiner eller att komma på vad den där knappen på fjärrkontrollen egentligen gör, kan stunden när man tar sitt körkort vara en magisk upplevelse. Gå en handledarutbildning hos Mårtenssons Trafikskola och hjälp någon uppleva magin!
Förarutbildningen i Sverige har två viktiga mål att uppfylla: att öka trafiksäkerheten och minska trafikens negativa miljöpåverkan.

Introduktionsutbildning för privat övningskörning är en del i arbetet för säkra förare. Dels behöver den privata mängdträningen göras säkrare, dels bör utbildningen ge handledarna och eleverna sådana kunskaper att de blir säkrare förare i framtiden.

Unga förare är överrepresenterade i olyckor där alkohol, hög hastighet och oanvända bilbälten finns med i olycksbilden. Vi hoppas att introduktionsutbildningen kan bli ett tillfälle där trafiklärarna och handledarna som en del av ”vuxensamhället” försöker påverka de blivande förarnas attityder så att vi minskar antalet dödade och skadade i trafiken. För att få säkrare förare beslutade riksdagen även om den obligatoriska riskutbildningen som alla elever för A- och B-körkort måste gå.

Tänk på att både Handledare & elev måste gå kursen!

Kursen är giltig i 5 år. Skall du vara Handledare för ytterligare en person under perioden måste du ej gå kursen igen. Tänk på att anmäla vem du skall vara handledare för till transportstyrelsen!