Kraven för C-körkort – tung lastbil

Du som vill ta körkortsbehörighet för tung lastbil hos oss på Mårtenssons måste uppfylla vissa krav – det går till exempel inte att ta körkort för tung lastbil innan man har ett svenskt körkort med B-behörighet (personbil).

Andra krav är:

• Körkortstillstånd
  • Permanent bosättning i Sverige
  • En ålder på 21 eller över
  • Avklarat ett godkänt förarprov (både teori och praktik)

När det gäller åldern på 21 eller över så finns det ett undantag och det gäller dig som går yrkesförarutbildningen i gymnasieskolan eller om du utbildar dig för att köra godstransporter med tung lastbil hos en annan utbildare i vilket fall åldersgränsen är 18 år.

Har du några frågor som rör kraven för utbildning till tung lastbilsförare så är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Mårtenssons Trafikskola – vi svarar gärna på frågor!

Varför ta C-körkort?

Det är verkligen inte alla människor som behöver ta C-körkort, för de allra flesta räcker det gott och väl med ett B-körkort, eventuellt kompletterat med A-kompetens för motorcykel. Det är i stort sett bara personer som ämnar arbeta inom transport som har nytta av C-kompetensen, men ämnar man bli lastbilsförare så är körkort för tung lastbil ett måste.

När man går en utbildning för att köra tung lastbil så lär man sig väldigt många viktiga saker som man senare som yrkesperson måste kunna som ett flytande vatten. Därför är det viktigt att man utbildar sig i anslutning med starten av sin ”karriär”, så att kunskaperna sedan också hålls färska. Det duger sällan att man har ett 20 år gammalt, dammigt C-körkort när man ansöker om jobb som yrkeschaufför för tunga fordon. Även du som vill damma av gamla kunskaper är givetvis varmt välkommen till oss på Mårtenssons Trafikskola!

Ta ditt körkort för tung lastbil

Är du sugen på att ta körkort för tung lastbil och kanske satsa på en karriär inom tung transport? Hos oss på Mårtenssons trafikskola kan du få körkortsbehörighet C, som ger rätt till körning av tung lastbil. När man har behörighet för att köra tung lastbil så finns det ingen övre gräns för storlek eller totalvikt av lastbilen man kör, och man får också behörighet att köra personbilar på en totalvikt på över 3500 kg.

Din väg till ett C körkort

Introduktion till C Körkort

Är du redo att ta steget och skaffa ett C Körkort? Med ett C Körkort kan du köra tunga lastbilar och öppna dörren till en karriär inom godstransporter. Detta körkort är ett måste för dig som vill köra tung lastbil eller hantera större fordon i din profession.

Vad är ett C körkort?

C Körkortet ger dig rättighet att köra tung lastbil med en totalvikt utan övre gräns. För att ta C Körkort behöver du fyllt 21 år och vara permanent bosatt i Sverige. Detta körkort öppnar vägar för dig att köra godstransporter och mycket mer.

CE Körkort – En utökning

Med ett CE Körkort får du köra en tung lastbil med tungt släp. Detta är idealiskt för de som vill hantera större och tyngre transporter.

Krav för CE Körkort

• Redan inneha ett C Körkort.
  • Körkortstillstånd

C1E, C och CE: Vad är skillnaden?

• C1 Körkort: Tillåter dig att köra en medeltung lastbil  upp till 7500kg.
  • C1E Körkort: C1E ger dig dessutom rätt att dra en eller flera släpvagnar, förutsatt att den samlade vikten av bilen och släp inte överstiger 12 000 kg.
  • C Körkort: Behörigheten C ger dig rätt att köra lastbilar och personbilar utan övre viktgräns.
  • CE Körkort: CE ger dig behörigheten att även dra en eller flera släpvagnar utan övre viktgräns.

Säkerhetskontroll Lastbil

Steg för att ta C Körkort

För att ta körkort för tung lastbil måste du genomgå en utbildning. Det finns fyra olika behörigheter: b. Varje behörighet ger dig olika rättigheter och möjligheter.

Grundläggande krav

• Ålderskrav: Du måste ha fyllt 21 år.
  • Permanent bosatt i Sverige eller ha ett körkort från något annat EU-land.
  • Godkänd hälsodeklaration.

Utbildningsprocessen

• Teorikurs: Förstå grundläggande regler för att köra tunga fordon.
  • Praktisk utbildning: Erfarenhet av att köra tunga fordon.

Förberedelser för teoriprovet

• Studera: Använd tillgängliga resurser och böcker.
  • Övningsprov: Gör övningstester för att förbereda dig.

Praktisk utbildning

• Körlektioner: Ta körlektioner med en kvalificerad lärare.
  • Övningskörning: Praktisk erfarenhet är nyckeln.

Säkerhetsaspekter

• Lär dig om säkerhet: Viktigt för att hantera tunga lastbilar.
  • Förstå lasthantering: Viktig del av utbildningen.

Efter körkortet

När du har ditt C Körkort kan du köra tung lastbil och utföra olika typer av transporter.

Det öppnar även dörren för vidare utbildning, som CE Körkortet.

De olika kategorierna

Det finns mer än bara C-körkort för tung lastbil. Kategorierna är inte färre än fyra stycken olika där:

• C1 ger behörighet för körning av medeltung lastbil på en totalvikt upp till 7500 kg.
  • Tar man C1E-behörigheten så får man lägga till ett släp på sin medeltunga lastbil till en totalvikt av 12 000 kg.
  • C-körkortet ger tillstånd att köra tunga lastbilar utan övre viktgräns
  • CE-kortet ger en behörighet att även addera ett släp till denna tunga lastbil – återigen utan övre viktgräns.

Hos oss på Mårtenssons Trafikskola kan du ta C, C1 & CE samt YKB.

Varmt välkommen att höra av dig till oss om du är sugen på att ta körkort för tung lastbil, vi svarar givetvis på alla frågor som du kan tänkas ha.

Vanliga frågor och svar

Hur lång tid tar det att få C körkort?
Det varierar, men vanligtvis tar det några månader.

Behöver jag förnyelse?

Ja, en regelbunden medicinsk kontroll krävs.

Kan jag köra internationellt med ett svenskt C körkort?

Ja, inom EU och EES-länder.